Sillywalks


De maand april is al een echte lentemaand. En nu ik dit stukje tekst fabriceer schijnt de zon veelbelovend mijn kamer binnen. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar wanneer de zon schijnt moet ik echt naar buiten! Wellicht een gen vanuit mijn vaderskant.. hij was een groentetuinder en vanuit dat gegeven was ik als kind veel buiten op de grote tuinderij vol kas- en buitenplanten.
Wij aten geen gewonesperciebonen… nee bij ons had groente er altijd een superlatief voegwoord bij.
Mooie rechte wortels of gave princessebonen, een hagelwitte bloemkool en de komkommer heette een Kwamkwammer. Eigen familiehumor kent u vast en zeker ook wel. 
Vaak, als mijn vader van zijn tuinderij kwam met de Zündapp(de enige echte goede brommer),had hij achterop de buddysit een kistje verse groenten. Hij reed met één hand... met de andere hield hij het kistje op z’n plaats. Dat kon nog in die tijd...
Als een chique kelner kwam hij dan de keuken binnen... zijn arm met kistjerecht omhoog, de andere hand op de rug. Handen zo groot als kolenschoppen, zeiden we in die tijd, aangekoekt door grond en groente.
Soms maakte hij dan een danspasje, voor zover een man van tweemeter-vijf dat kan. Een beetje gekkigheid, waar ik als kind heel veel lol om kon hebben. Later hebben we in de familie de combinatie gemaakt met de grandioze 'SillyWalks' en speelde mijn vader ‘John Cleese’. 

Nu, inmiddels serieus Tai Chi lessen gevend, denk ik daaraan terug. Ik bereid nu de meditatieve Tai Chi loopvormen voor. In april gaan we die weer opbouwen met de groepen hier in Beilen en in Dwingeloo.
Eerst beginnen we met de aandacht te leiden naar hoe de voet de aarde raakt, we oefenen daarmee de balans om op één been te staan, waarbij het evenwichtsorgaan aangesproken wordt. Daarmee wordt de kennis opgedaan hoe een-puntsgerichte aandacht ten gunste van het evenwicht werkt. Vervolgens komen daar de bewegingen van de armen en handen bij. Meditatief lopen is een goede oefening voor de linker en rechterhersenhelft en helpt de brug, die deze twee delen in het hoofd verbindt, beter te gebruiken. Daarnaast is het meditatief wandelen een concentratieoefening die spelenderwijs onze drukke geest kalmeert.
Er zijn veel meditatieve loopjes te leren. Dus... pak je kans en doe mee met onze 'SillyWalks'.
Net zo, maar dan heel anders natuurlijk.