Tai Chi Tao Qi-Gong* Lichtvoetige oefenmethode voor lichaam en geest


Wat is Tai Chi Tao Qi-Gong?


Qi-Gong betekent letterlijk: Qi ‘energie’ en Gong ‘vaardigheid’ en heeft betrekking op de beoefening van Chinese bewegingsleer waarin Chi (levensenergie) wordt opgewekt. Qi-Gong is een zachte, langzame beweeglijke vorm, waarbij aandacht en ademhaling een belangrijke basis vormen. De Tao wordt gezien als ‘de weg’. De energiestroom gaat zoals het kan en niet zoals het moet.
 

De oorsprong van Tai Chi Tao Qi-Gong
 
Tai Chi Tao Qi-Gong draagt de kennis met zich mee vanuit de TCG (Traditionele Chinese Geneeskunde). In de TCG hanteert men de 5 elementenleer: water, hout, vuur, aarde en metaal. Deze elementen hebben een verbinding met de seizoenen, lichaamsfuncties, meridianen en organen. De Qi-Gong oefeningen zijn hier met name op gericht. Geconcentreerde aandacht brengt als vanzelf innerlijk kalmte en de geest wordt als gevolg hiervan rustig.
 

De werking van Tai Chi Tao Qi-Gong


Regelmatige Tai Chi-beoefening versterkt het lichaam, kalmeert het denken en is opwekkend voor de geest. De combinatie van stilte en subtiele beweging, samen met de natuurlijke ademhaling, ontspant en ontwikkelt de hele persoon en verbetert de fysieke en mentale gezondheid. Men ervaart met deze lichtvoetige oefenmethode een algemeen welbevinden. •Ontspanning (wees zacht en meegevend) beweging heft stress en spanningen op. •Concentratie (laat de geest de beweging leiden) beweging houdt de spieren en gewrichten soepel. •Harmonie (brengt u met geconcentreerde aandacht in evenwicht) beweging bevordert de nachtrust. •Ademhaling (adem op een natuurlijke wijze) beweging vitaliseert het lichaam en verhoogt de weerstand.
 

Voor wie is Tai Chi Tao Qi-Gong?


Een van de aantrekkelijke aspecten van Tai Chi is dat het door mensen van alle leeftijden beoefend kan worden. Je kunt het op ieder moment en overal doen. Speciale kleding, schoeisel of attributen zijn niet echt noodzakelijk. Gewoonlijk beoefen je het staande, maar er zijn ook oefeningen die heel goed passen voor een zittende positie. Omdat je de bewegingen langzaam en op een gecontroleerde manier uitvoert, loop je weinig kans op blessures of kun je ze gebruiken bij herstel vanuit een periode van beperking of verzwakking.
 

Hoe kan ik deelnemen?


U kunt in onze planning zien op welke dagen en tijden Tai Chi Qi-Gong wordt gegeven. Klik hier voor het rooster. Het is van belang dat u zich altijd inschrijft voor de les om overbezetting te voorkomen, dit kan via het klantenportaal of via de fitness instructeur.
 
Bent u geen lid van Fysio Fitness en wilt u meer informatie of graag een keer vrijblijvend deelnemen, dan kunt u contact opnemen met ons op 0593-524059 of via de proefles-link aanmelden.
 
*Qi Gong of Chi Kung. Betekent hetzelfde.